KARDEMOMME BY

Folk & røvere i Kardemomme by:)

Folk & røvere i Kardemomme by:)

Ien kronikk i Aftenposten skriver den svenske regissøren Sofia Jupither at Torbjørn Egners Kardemommeby er direkte skadelig for barn… Hun mener d er kvinnesynet & mangel på mangfold som er skadelig.. Hun hevder og at d er en ideologi som nærmer seg d høyreekstreme… Oi oi oi, sånn var hennes møte med Folk & røvere i Kardemommeby på Nationaltheateret… Hun mener at d ulidelige gode humøret til alle byborgerene, er en pinelig affære, men at d aller mest alvorlige er et verdisyn som tenderer mot d høyreekstreme…oi oi oi…..

Kardemommeby er en bok fra 1950-tallet, som viser verdier fra denne tiden. her er d mye positivt også som handler om inkludering, tolleranse & fellesskap!

oi oi oi, dette er interessant!Dette er nork barnekultur som barna mine elsker å høre. Har lest boka om og om igjen, har sett stykke på teater og hører d på lydbok.. Mine foreldre leste d for meg da jeg var liten og jeg vil fortsette og lese d for minstemann:) Akkurat som jeg vil fortsette å lese om PIPPI, som ble forlatt og overlatt til seg selv og som kanskje har en rasistisk pappa, siden han er negerkonge?!?! Og jeg vil fortsette å lese om EMIL, til tross for at han får kjeftog trussler hele tiden og faktisk drikker seg full….?!?!

Få forfattere har preget nordmenn i flere genrasjoner på samme måte som Torbjørn Egner:) Jeg ELSKER historien om folk & røvere i kardemomme by:)

Leave a Reply

